Teacher, teacher! (en chinees nieuwjaar, onderaan) - Reisverslag uit Beijing, China van Barbara Beek - WaarBenJij.nu Teacher, teacher! (en chinees nieuwjaar, onderaan) - Reisverslag uit Beijing, China van Barbara Beek - WaarBenJij.nu

Teacher, teacher! (en chinees nieuwjaar, onderaan)

Door: Barbara

Blijf op de hoogte en volg Barbara

12 Februari 2008 | China, Beijing

Het is alweer 5 dagen teaching practice en 4 dagen les geleden sinds mijn vorige bericht. Tijd voor een update.

Vijf dagen achtereen teaching practice was wel even bikkelen hoor. Elke ochtend van 9 tot 11 moesten we met zijn vieren een klasje chinese kiddo's bezig houden. Als er een ding is wat ik heb geleerd is het wel dat je lessen goed moet voorbereiden als beginnend leraar. Want anders A)snappen ze de hele opdracht niet, b) vervelen ze zich want je hebt helemaal geen opdracht, c)heb je de laatste tien minuten geen lesplan meer en moet je gaan improviseren.....galgje in mijn geval (wat ze overigens gaaf vinden). Het probleem is vooral dat je alles in simpel, duidelijke taal moet uitleggen (en zelf natuurlijk goed snappen wat je ze nou eigenlijk laat doen)in het Engels, en dat latste is nog wel eens lastig als je het niet van te voren geoefend hebt. dan wordt het zoiets als; you must throw the dice, and when you come on to a picture you must ask your neighbour the question. Do you understand? yes, yes? Ok, lets play! niet dus. Je moet echt alles voordoen en dubbel checken of ze het wel snappen. En als je echt een goede leraar bent moet je ze dus eerst ook nog van te voren de nieuwe woorden leren. En nee, je mag ze niet zomaar voorzeggen, je moet ze proberen eruit te trekken door een raar mime toneelstukje op te voeren ofzo. Pfff, als je het goed wilt doen, moet je jezelfs toch aardig wat methoden aanleren, maar goed, daar volgen we dus lessen voor.

Elke dag dus een half uur lesgeven en tussendoor ook nog opdrachten maken. De lessen gingen mwah, de laatste ging het best en dat kwam gewoon omdat ik toen een goed lesplan had (ze moesten een tijdlijn maken van hun dagelijkse routine. ik voordoen: I wake up at 7.30. Klas: Oooooohhh (zij namelijk om 5 uur ofzo). De kiddo's waren overigens best schattig. Er zaten ee paar pientere klantjes in de klas, en ook een paar die hun mond niet opentrokken en over de tafel dweilden ofwel in giechelen uitbarstten bij de eerste beste vraag. Als je ze een beetje enthousiast kreeg was het wel grappig om te zien hoe ze hun best deden. Maar over het geheel is deze klas niet bepaald een doorsnee Chinese klas. Deze kids waren namelijk allemaal behoorlijk welgemanierd en op behoorlijk niveau. Straks krijg ik 50, misschien wel meer van heel wat minder :).

Haha, gisteren zijn we met en groepje naar de bios gegaan. Het was weer eens retekoud dus er zat weinig anders op. Bij de bios aangekomen bleek er geen enkele film met ondertiteling te zijn, maar dat mocht de pret niet drukken want we zijn alsnog een film gaan zien: Kung Fu Dunk. Een Kongfu gastje dat gaat basketballen. Juist. Ik had er niet echt trek in maar ja, als iedereen gaat, wat moet je anders, en uiteindelijk hebben we allemaal dubbel gelegen om de meest...tjha, eh...Chinese film ooit.

Mijn benen zijn overigens helemaal schraal van de koude wind. Ik had een hele tijd geen bodylotion maar gisteren eindelijk wat gekocht en heb meteen een halve fles nivea erover heen gekieperd. Tjja, het is a hard knock life hier in China. Naast mijn benen met schuurplekken heb ik ook anderhalve week met en dikke elleboog rondgelopen. We waren namljk gaan schaatsen op van die kunstschaatsdingen met een kartelrandje aan de voorkant. Dat was ik niet echt gewend dus dat kartelrandje bleef bij mij nog wel eens steken dus viel ik twee keer op dezelfde elleboog. Nou, het is de grootste blauwe plek ooit geweest, hij was mooi dik en blauw en paars en roze, en onderaan hing een pot met goud (hehe).

Hoe dan ook....ehm waar was ik, bij de lessen! Nou, die beginnen nu wel een beetje saai te worden hoor. We hebben nu 'grammar' en 'phonetics', allebei zo taai als oudbakken banaan. Vooral dat laatste krijg ik nauwelijks door mijn keel zeg. Gaan we een beetje twee uur lang het phonetisch f****g alfabet doornemen...gaaahaaap!!! maarja, het is in-der-daad best handig om wat vanaf te weten. De leraar die ons leraart vind het zelf geloof ik ook nogal saai, en skipt steeds meer oprdachten (die inderdaad soms echt kwait ridikulus zijn). Gelukkig zit ik vaak naast Diana in de klas en we lachen ons vaak een ongeluk, vaak wel van meligheid (door mij aan Engelsen bijgebracht als 'flouwery'). Ze is ook mijn roommate en met haar kan ik goed lachen om onze weirde fantasie scenarios die we creeren, dus das fijn. Voor de rest is het gewoon nog steeds wel gaaf om met de groep op te trekken, hoewel ik vandaag even spijbel want er is nu een tourdag naar de verboden stad en het zomerpaleis waar ik al ben geweest, dus mooie gelegenheid om even van iedereen af te zijn. Zometeen ga ik wel mee naar een acrobatisch optreden, hopelijk een ander dan wat ik al heb gezien.

nou, ik heb het idee dat ik heel veel weg laat. Ohja, dat iedereen ziek is. Iedereen gaat natuurlijk laat naar bed en zit lekker in elkaars nek te snotteren in de appartementen dus in de klas is het een koor van gekuch en gesnuif. Ik ben zelf ook niet helemaal toppie (braak, toppie, was ein scheiss woord toch), maar verder dan een verkoudheid is het nog niet gekomen.

Morgen en overmorgen de laatste twee lesdagen. vrijdag diploma uitreiking en het weekend op naar onze bestemming!! Het is nog steeds onduidelijk wie waar naar toe gaat en of ik echt wel in Shenyang terecht kom. Echt hopelooos maar als het goed is horen we dat vanavond of morgen!

En bedankt voor al jullie leuke emails en berichtjes! Zoals jullie weten stuur ik het liefst iedereen 2 pagina's antwoord, maar het is hier nog steeds gewoon best wel druk.....later meer emails van mij!!!


OHJA, CHINEES NIEUWJAAR!!. G-sus, zit ik te leuteren over schrale benen, vergeet ik helemaal dat we Chinees nieuwjaar gevierd hebben, zo'n beetje het grootste feest in China! iedereen heeft hier nu vakantie en alles rond nieuwjaar was pottdicht en de straten verlaten. behalve dan al dat vuurwerk dat echt overal wordt afgestoken, midden op straat meestal. Niks een 'je bent en rund als je met vuurwerk stunt', nee: 'eraf met die handen'! Echt hele bommen lijken er te vallen, zo hard dat je overal auto alarmen hoort afgaan. Maar ook overal mooi siervuurwerk, niet van die laffe ploppers, maar gewoon propere gouden regenspatters. Yeah, laat dat maar aan de Chinezen over! Wij waren met de hle groep naar een bar aan een meer (het meer van het schaatsen) gegaan. Perfect want toen ht vuurwerk intensiveerde om 12 uur, ben ik lekker het ijs op gehobbeld en had ik heel mooi uitzicht op al het vuurwerk! jeej!. 't was tof.

Groetjes allen!

  • 14 Februari 2008 - 17:54

    Liesbeth:

    ha Bar,

    ik kom er eindelijk aan toe even je berichtjes te lezen, wat ik echt cool vind, want het is echt leuk je verhalen te lezen!! Wat maak je toch weer ontzettend veel mee. Ik daarentegen zwoeg op mn eindpresentatie die ik morgen geef (WAAHH), maar t gaat allemaal wel lukken. He dude, je bent goed bezig, succes met de kiddo's! Ohja, en ik mis je een beetje hier hoor, tis een beetje saai hier op de Croes... (afgezien van de douche- en buurvrouw perikelen niet veel nieuws hier ;-) )
    liefs, liesbeth

  • 19 Februari 2008 - 11:57

    Martijn:

    Hee Bo! Briljant stukje! Ben al een tijd niet meer toegekomen aan het lezen van je correspondenties, echt goed vermaak! Ik zal binnenkort ook weer eens eens een mail sturen over mijn beduidend saaiere leventje. Veel plezier nog!

    Trouwens: DAMN wat kan jij een blauwe plek smerig omschrijven...

    Groeten,

    Broerlief

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Barbara

Hello friends, travellers, bored people, your royal highness the Queen and all those other people that are frantically following this thrilling travel blog; welcome. Read further if you want to know a) what Chinese schoolchildren like to do when they are following my English lessons (besides fainting from concentrating on what I am saying), b) how sore your ass gets when you are doing a horsetrack in a wooden saddle, c)what it is like to walk the camino the Santiago with only one pair of extra socks and your wits for luggage. That last point is for now still hypothetical because I will start my big Camino only on the 16th September 2010. And I will likely bring more than just 1 pair of extra socks. That sit people: my next adventure will take me to the sunny, lush Pyrenees in France, down to Santiago, Spain. My first blog entry should probably read something like: 'One woman. Two feet. 760 Kilometers. She came, saw, and conquered. However, since my preparation so far has not gone any further than booking the flight, it will more likely read: One woman. The Ryaniar airport. Regret. What will it be? Read further whenever this One Woman has started this New Adventure and managed to find an internet connection in those sunny, lush Pyrenees. Stay tuned, while I become toned.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 109
Totaal aantal bezoekers 23896

Voorgaande reizen:

16 Januari 2008 - 01 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: