Het kind, de tas en de tolk - Reisverslag uit Beijing, China van Barbara Beek - WaarBenJij.nu Het kind, de tas en de tolk - Reisverslag uit Beijing, China van Barbara Beek - WaarBenJij.nu

Het kind, de tas en de tolk

Door: Barbara

Blijf op de hoogte en volg Barbara

17 Januari 2008 | China, Beijing

Er was eens een kind. En dat kind was ziek. In het vliegtuig, mijn vliegtuig, dus dankzij het heen en weer getaxie tussen de landingsbaan en de terminal loopt het vliegtuig daardoor een dik uur vertraging op. Ik kan er niet zo mee zitten want ik heb mijn drug aan boord, geserveerd op een schermpje voor mijn neus. Inderdaad, ik heb 11 uur lang lekker film zitten kijken (hehe) Behalve dan dat halfuurtje dat ik met mijn mond open voor pampus lag. Uiteindelijk komt het er op neer dat ik om half negen 's ochtends in Hongkong aankom en nog 25 minuten heb voor de transfer naar Beijing. Zonder het mannetje wat mij door het enorme doolhof van Hong Kong Airport leidt, had ik dat niet gered. Dat is te zien aan mijn rugzak, want daar stond geen mannetje op te wachten dus bij aankomst is de rugzak dan ook nergens te bespeuren. voor zover dus de link tussen zieke kinderen en vliegtuigen. Maar dan is er het volgende, wat ik zal noemen:

Sunn's Story

Terwijl ik in het vliegtuig een beetje aan het uitzoeken ben hoe ik straks bij het hostel moet komen, raak ik aan de praat met mijn Chinese buurman. Een jongen van iets van 26 die accountancy in Perth blijkt te studeren. Buurman kletst er enthousiast op los en kan voor een Chinees supergoed Engels (hoe goed hij echt Engels kan blijkt later wel als ik door Beijing loop). Hij weet me uit te leggen dat het leven van de gemiddelde Chinese student niet over rozen gaat. De achttien jaar lang dat kindlief vanuit de wieg langs junior high, middlehigh (ofzoiets) en dan een laatste high school kruipt, voelt de arme jongen (of in minder voorkomende gevallen het arme meisje) constante druk om te presteren, presteren en al die toekomstdromen die de ouders vroeger hadden waar te maken. Want onze generatie heeft zoveel meer vrijheid dan toem pa en ma nog in de peopluiers zaten, die vrijheid moet wel optimaal benut worden. Dus 10en halen jij! Want dat geeft de familie aanzien en prestatie heeft alles te maken met het behouden van 'face' (van dus de hele familie). Dus zwoegt kindlief, net zoals iedereen geindoctrineerd met cultuur, 6 dagen lang aan de studie om de familie te pleasen. En als je het dan zo gefixed hebt dat je in het buitebnland mag studeren, moet er in de vrije tijd geld verdiend worden met duffe bijbaantjes. Niks geen parteeh dus, al moet ik zeggen dat Buurman ook wel jaren Number One of the class was. Maar goed, het beeld van stampende Chinese studentjes is dus voor een groot deel te verklaren door cultuur. Niet dat jullie dast nog niet wisten, maar door zo'n verhaal wordt er wel weer even meteen een stempel met TIC op je hoofd geplant. This Is China Baby. Laten we er dan een TICB stempel van maken.

Sunneman (Buurman heet Sunn) blijkt een erg toffe gast want hij moet ook een shuttlebus hebben dus loopt met me mee en als blijkt dat mijn backpack er niet is, sleurt hij mij van loket naar loket tot we bij het juiste Miepie zijn beland, die dus bar weinig Engels spreekt. Sunn zorgt dat alles wat belangrijk is op het formulier staat en met een gerust hart ga ik dan maar zonder bagage naar het hostel. Maar bedankt voor de mooie introductie van China, Buurman!

Beijing

Daar ben ik dan, Beijing. 9000 km van huis en met een zeer rustig en opgewekt gevoel rij ik met beginnende wallen de wereldstad binnen. Volgens de Lonely planet is de stad met al zijn voor-, achter- en na- steden ongeveer net zo groot als Belgie.

Dat is wel een nieuwe regel waard dacht ik zo. De staff bij het hostel spreekt ook zo summier Engels dat ik haar niet duidelijk kan maken dat ik een telefoontje van het vliegveld verwacht en dat ze als het goed is mijn tas komen brengen. Fingers crossed dan maar. Het sneeuwt buiten zowaar, en terwijl de schemer inzet worden de straten steeds gladder. Ben ik even blij met mijn bergschoenen en outdoor jas. Ik besluit op zoek te gaan naar De Verboden Stad want volgens het kaartje in de LP moet die echt niet zo ver weg zijn. Na twee uur ronddolen langs enorme winkelcentra met neonlichten, vierbaanswegen en heel veel kwattende Chinezen heb ik hem nog steeds niet gevonden, en later hoor ik van mijn kamergenoot dat zij dezelfde vergissing had begaan en het doelwit maar liefst 40 minuten lopen is.

Ik ga op zoek naar wat avondeten en eindig met het best als eetbaar identificeerbare, wat neerkomt op een stuk zalfzoet luchtbrood. Ik vind alles best, ik ga morgen wel dim sum, peking eend en de hele riedel zoeken.

Nu is het bijna half elf en ik moet nu echt maar gaan slapen. Misschien nog even een biertje met mijn kamergenoot die wel tof is, verder is het hostel een beetje dood met wat Chinees sprekende Chinezen erin. Morgen verder met het avontuur! Ik had best nog wat daagjes vrij gehad voor het programma begint!

Jeetje ik kan wel l*llen zeg. Ik zal het volgende keer wat bondiger maken, en wellicht wat interessanter, maar he, een nacht overgeslagen he.

Ohja, mijn tas is terug, ode aan China. Dudes, het is hier wel kicken hoor! Ik moet maar even gauw Chinees leren want dat is wel een hele barriere voor alles.

En ik wilde iedereen nog heel erg bedanken voor alle berichtjes, kadootjes en telefoontjes, doet goed!

PS. Suz, ik heb nog een point it gekocht, die ga ik wel nodig heben!

Weltrusten allemaal!
xx

  • 17 Januari 2008 - 14:27

    Elleke:

    Hee Bo! Klinkt gaaf! Ik wil ook!!!! :) Sorry dat we niet meer echt afscheid hebben kunnen nemen, maar aangezien we daar volgens mij allebei niet zo goed in zijn is het misschien niet zo erg. Nog even n mededeling: ik ga stage lopen bij onderzoek + statistiek amsterdam!

    Enne vind je verhaal helemaal niet te lang hoor! Kan ik lekker soggen ;)

    Veel plezier nog!

    X el

  • 17 Januari 2008 - 15:06

    Suz:

    Woooooaaaaaaaaah. Te gaaf!! Definitely dat ik je wil opzoeken!! En indeed lang leve de point it! Dit weekend stuur ik je een update want dat is zowaar alweer nodig...hihi, inclusief aantrekkelijke foto's! Maar eerst ga ik nog 'even' de wereld, nou ja de buren redden. You have fun there in the neon!!

    XXXX!

  • 17 Januari 2008 - 15:09

    Alex:

    Ach, je verhaal is net zoals je zelf zou praten: ik zie je al zitten! Dat houdt de herinnering levend, dus zolang jij geen RSI krijgt en het leuk vindt lekker een verhaal te typen lees ik het graag hoor :)
    Nu ga ik met El spinnen ;)
    Have fun!

  • 17 Januari 2008 - 15:55

    Coo Coo:

    bobo!!
    chill dat die tjing je had geholpen met je tas! Hoop voor je dat de meeste chong's zo zullen zijn! Blijf lekker typen chicka want dan heb ik weer wat afleiding van mijn tres interresante studieverplichtingen... lekker dromen over tha bo in tjingtjongland!
    ik had een 7,7 voor mijn onderzoek :p en ga helaas niet coctailshaken maarja, volgend jaar weer een nieuwe kans! ik wacht met smart op je volgende story!
    kus

  • 17 Januari 2008 - 21:01

    Lotte:

    Ik had de helft natuurlijk al gelezen, maar de rest is ook erg leuk! Klinkt allemaal heel spannend vooral, wel relax dat die kerel je hielp en je kamergenoot aardig is :)

    Moet je nu volgende week al beginnen met de cursus dan? Pff... succes ermee ;)

  • 17 Januari 2008 - 23:02

    Liesbeth:

    WOOOOOOOOOOOOO Bar!!!

    Je bent in China! WAT SUPERCOOL!!

    geniet ervan dude! ;-) k vind je avonturen nu al interessant, t is bijna niet te snappen dat je er pas net bent. Nu al zo'n verhalen! Way to go girl!

    X lies

  • 17 Januari 2008 - 23:32

    Mam:

    wat een goed verhaal. Ik zie het helemaal voor me.Niet de ellende in het vliegtuig hoor maar de rest. Ik hoop dat je echt geslapen hebt en geen last hebt van het tijdsverschil. Gelukkig heb jij je tas terug, die van mij is nog steeds zoek!

  • 18 Januari 2008 - 10:17

    José:

    Hey die Bar! wowie, wat een adventure, nu al gewoon ;-) en ga vooral verder met je mooie l*l verhalen hier want ik vind het heerlijk om te lezen! take care girl, have fun,
    x José

  • 19 Januari 2008 - 02:43

    Annemarie:

    hahaha, je redt het wel! heel veel plezier! xx

  • 21 Januari 2008 - 16:39

    Eveline:

    Hey hey Barbara-san,
    Behalve het kwijt zijn van je bagage klinkt het allemaal superleuk!
    Grappig dat jij nu diegene bent die zo ver weg zit en ik deze keer niet :)
    Liefs,
    Eveline (grote nicht)

  • 21 Januari 2008 - 20:06

    Yolly:

    ik zie uit naar de rest van jouw verhaal. Ik doe het je niet na maar dat hoeft gelukkig niet ik mag door jouw verhaal een beetje mee reizen!

  • 21 Januari 2008 - 20:14

    Rene Sjouke:

    Barbara, I presume? Dat is me nogal niet wat! een stad zo groot als Belgie en dan nog een kwijtgeraakte koffer terugkrijgen.
    Wat een avontuur en je bent nog maar net begonnen,ben benieuwd hoe dat straks moet met je hobby, filmkijken.
    Je hoeft niet te reageren op mijn berichtje. Ik zie dat je al een hele groep afzenders hebt, dat lijkt mij al druk genoeg. Wij volgen jouw ontdekkingsreis. Hals und beinbruch! dat werkt bij gladde en snelle pistes, dus waarom niet hier.
    wat is trouwens een point it?
    Veel plezier Barbara.

  • 24 Januari 2008 - 09:52

    Dewi:

    Hey Bar,
    Super je bent aangekomen!
    beetje verlaat bericht van mij, maar moest even zelf op zoek naar je site want was niet aangemeld. Anyways, je schrijf lekker leesbaar en zie de dingen echt zo voor me! Is het er nu ook zo druk? En kijkt iedereen je heel erg aan?
    Nou succes want je bent nu vast wel begonnen met lessen.
    Kus Dewi

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Barbara

Hello friends, travellers, bored people, your royal highness the Queen and all those other people that are frantically following this thrilling travel blog; welcome. Read further if you want to know a) what Chinese schoolchildren like to do when they are following my English lessons (besides fainting from concentrating on what I am saying), b) how sore your ass gets when you are doing a horsetrack in a wooden saddle, c)what it is like to walk the camino the Santiago with only one pair of extra socks and your wits for luggage. That last point is for now still hypothetical because I will start my big Camino only on the 16th September 2010. And I will likely bring more than just 1 pair of extra socks. That sit people: my next adventure will take me to the sunny, lush Pyrenees in France, down to Santiago, Spain. My first blog entry should probably read something like: 'One woman. Two feet. 760 Kilometers. She came, saw, and conquered. However, since my preparation so far has not gone any further than booking the flight, it will more likely read: One woman. The Ryaniar airport. Regret. What will it be? Read further whenever this One Woman has started this New Adventure and managed to find an internet connection in those sunny, lush Pyrenees. Stay tuned, while I become toned.

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 23896

Voorgaande reizen:

16 Januari 2008 - 01 Oktober 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: